fredag 20 november 2009

Vad lär jag mig igentligen?

Vad är jag har ägnat ca 8 timmar om dagen under snart tre år? Jo, åt allt som har med djur att göra förstås! Främst handlade det dock om djurparksdjur, sällskapsdjur, försöksdjur och lantbrukets djur.


Detta läste jag under mitt första år:

Etologi - Varför rullar kor tungan och varför viftar lamm på svansen? "Hur gör djur och varför?" skulle man också kunna kalla denna kurs? . Kursen handlar mycket om sociala, födosöks, och moder/unge beteenden men också om beteendestörningar, alltså vad som händer när djuret inte får göra den behöver. Hur kul som helst!




Djurskydd, välfärd och etik - Djurskyddets historik, välfärd, värderingar och etik samt djurskyddslagstiftningen i Sverige och internationellt. Hur påverkar djurskydd hälsa, fysiologi och beteende? Vi fick också lära oss praktiskt djurskyddsarbete och hur man bedömer djurs välfärd. Mycket känslor blir det när man pratar etik, därför är det en jobbig kurs och lagstiftning är också en tung bit.

Evolutionsbiologi- Varför härmar olika arter varandras utseende (mimikry)? Vad är en sneaker? Varför hjälper bin sin syrra att få barn istället för att skaffa egna (altruism)? Kan hönan välja att bli på smällen eller ej? Är par levande fågelhonor verkligen trogna sin hane? Kursen gjorde att man fick förklaringar kring varför arter ser ut som de gör och beter sig som det gör? Allt har i slutänden att göra med de framtida barnbarnen.


Djurs systematik, form och funktion - Här gällde det att trycka in allt om hela djurvärlden. Som ni förstår finns det jätte många djur, ca 10 miljoner djurarter. Man kan ju tro att det var väldigt översiktligt men inte, det var bara till att sätta sig in i rundmaskar, öronmaneter, bakterier, tagghudingar, musslors, spindlar, fiskar, grodor och fåglars anatomiska uppbyggnad och leverne. Som tur va stanna vi vid fåglar eftersom vi läste om däggdjur senare. Vi dissekera också daggmask, öronmanet, höna och iller. Så varför har snäckor bara en lunga? Jo när skalet vred sig fick bara en plats!

Biokemi - Verkligen inte mitt favorit ämne men allt kan inte var kul. Det handla om lipider, membran, enzymer, protein strukturer, metabolism, nukleinsyror samt DNA-teknik. Mycket sövande så jag skriver inte mer än så om detta! Har jag kunnat detta tänker jag ibland? Ibland undrar man om inte allt är på hittat.

Mikrobiologi och parasitologi - Ännu mer pyttiga organismer och deras uppbyggnad och liv! Många tycket nog detta var en mycket tråkig kurs men jag är mycket fascinerad av detta och särskilt intressant är parasiter, men främst gällande hur man blir av med dom. Frågan om virus är levande eller är ju en rent filosofisk fråga som är mycket kul att fundera på.

Djurhållning 1 - Hur håller och hanterar vi djuren och varför? Vi läste om inhysningsformer, miljöfaktorer, miljöberikning och hantering. Hur påverkar det djurs hälsa och beteende. Vi åkte på mycket studiebesök och jag hade även praktik hos Sveriges enda kravmärkta slaktkycklings producent. Där får kycklingarna gå ute fritt på dagen under större delen av sina liv! Det var ett bra exempel på att bättre djurhållning!


Om ni deltar i "vem vill bli miljonär" kan ni ringa mig som livlina när det frågar varför snigeln bara har en lunga!


(När skalet vred sig fick bara en plats!)

4 kommentarer:

Fru Ljungdahl sa...

Oh my god! Hur mycket gammalt material var inte du tvungen att gå igenom för att få en sådan fin uppdaterad sammanfattning?? Jag menar; alturism!! Det hoppas jag verkligen inte att du kom ihåg från huvudet (då får jag panik!!) :)

Ser fram emot att läsa år 2 också så att jag vet vad det var vi lärde oss egentligen.

Månskensbonden sa...

Lugn Helen, jag läste nyligen en etik artikel där man tog upp alturism. Så därför var det i färskt minne, för övrigt var det från minnet så jag hoppas att jag minns rätt!

Agneta S sa...

Men tjena vilken fin sammanfattning! dig borde slu konsultera när nästa programkatalog ska tryckas upp!

Månskensbonden sa...

Man tackar!